ارتباط افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در دوران کودکی با مدت زمان تماشای تلویزیون و بازیهای کامپیوتری

13 مارس 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد کودکانی که اجازه دارند بیش از 3 ساعت از زمان روزانه‌ی خود را به تماشای تلویزیون و بازیهای کامیپوتری بپردارند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. محققان اعلام کردند میزان چربی بدنی این کودکان و مقاومت به انسولین در آنها در مقایسه با کودکانی که یک ساعت یا کمتر از زمان روزانه‌ی خود را صرف تماشای تلویزیون، ویدیو یا بازیهای کامیپوتری می‌کنند، بیشتر است.

 Nightingale، آماردان پزشکی از سنت جورج در دانشگاه لندن و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: این تحقیقات بیانگر وقوع بیشتر رفتارهای بی تحرکی همراه با صرف زمان بیشتر در برابر صفحات نمایشگر(Screentime) است. در حقیقت آنچه موجب افزایش فاکتورهای خطر دیابت نوع 2 می‌شود مدت زمان بی تحرکی وعادات تغذیه‌ای مرتبط با آن (خوردن اسنک‌ها و مواد پرانرژی) است. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Archives of Disease in Childhood منتشر گردید.

 Nightingale و همکارانش به بررسی ارتباط Screentime با افزایش فاکتورهای خطر دیابت نوع 2 در کودکان پرداختند. پیش از این، ارتباط Screentime با خطر ابتلا بزرگسالان به دیابت به اثبات رسیده بود.

برای این منظور محققان از اطلاعات مطالعه‌ی Child Heart and Health در انگلیس استفاده کردند، این مطالعه‌ی نظر سنجی از سال 2004 تا 2007 با شرکت نزدیک به 4500 کودک در سنین 9  و 10 سال از مدارس ابتدایی در سه شهر لندن، بیرمنگام و لستر انجام گردید.

 در میان سوالات این نظرسنجی، از مدت زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون و ویدیو و یا بازیهای کامیپوتری از کودکان سوال شده بود. اندازه‌گیری فیزیکی از جمله میزان چربی کودکان و مقاومت به انسولین نیز در این مطالعه بررسی شد. علاوه بر این میزان فعالیت فیزیکی 2031 کودک در طی این مدت مانیتور گردید. نتایج این بررسیها نشان داد که 37 درصد از کودکان یک ساعت یا کمتر در طول روز به تماشای تلویزیون و یا بازیهای کامیپوتری می‌پردازند و 18 درصد از آنها 3 ساعت یا بیشتر از زمان روزانه‌ی خود را در جلوی صفحه‌ی تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر صرف می‌کنند. با مقایسه‌ی این گروه‌ها، محققان دریافتند اندازه‌گیریهای مرتبط با چربی بدنی در کودکانی که 3 ساعت یا بیشتر زمان Screentime دارند، بالاتر است. علاوه بر این، میزان انسولین ناشتای این کودکان 10.7در صد و میزان مقاومت به انسولین تخمینی آنها 10.5درصد بالاتر بود، همچنین مقدار هورمون لپتین (هورمونی که درکنترل اشتها نقش دارد) آنها، 9.3درصد بالاتر است که همگی این عوامل، فاکتورهای خطر بیماری دیابت نوع 2 هستند.

 این ارتباط حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی و میزان فعالیت بدنی همچنان وجود داشت، البته در این مطالعه، دوره‌ی پیگیری برای بررسی ابتلا این گروه از کودکان به دیابت نوع 2 در نظر گرفته نشده بود.

در حالیکه این اطلاعات یک دهه‌ی قبل، پیش از اینکه دستگاه‌های الکترویکی مانند گوشیهای هوشمند در همه جا رایج شود، جمع آوری شده است، محققان بر این باورند که ارتباط بین Screentime و خطر ابتلا به دیابت به احتمال زیاد همچنان در میان کودکان باقی است.

 Nightingale گفت: توصیه به والدین در این مورد دشوار است، مدت زمان صرف شده در برابر تلویزیون، مانیتور یا گوشی هوشمند می‌تواند کاهش یابد اما قطع کامل آن واقعاً امکان پذیر نیست.

 Dan Howarth، رئیس مراقبت دیابت بریتانیا گفت: این مطالعه، در حقیقت تمایل رو به رشد و نگران کننده‌ی کودکان به صرف زمان زیاد با کامپیوتر، تلویزیون و گوشی‌های هوشمند را برجسته‌تر کرد.

او گفت: تعداد رو به افزایش کودکان مبتلا به دیابت نوع 2، آماری هشدار دهنده است و همه ‌ی ما باید مسئولیت مشکلات مرتبط با چاقی دوران کودکی در کشور را جدی بگیریم، یکی از توصیه‌ها برای کاهش این خطرات، تشویق به داشتن فعالیت فیزیکی بیشتر در زندگی بی تحرک امروزی (کاهش زمان Screentime) و داشتن تغذیه‌ی متعادل است که بوضوح نقش قابل توجهی در ابتلا به دیابت بازی می‌کند.

منبع:

www.theguardian.com/science/2017/mar/13/screentime-linked-to-greater-diabetes-risk-among-children